Regulamin wydawania i korzystania z Karty Dużej Rodziny

§ 1
1. Karta Dużej Rodziny, zwana dalej „Kartą” wydawana jest w ramach Programu „Duża Gdańska Rodzina” rodzinom wielodzietnym, w rozumieniu uchwały Nr LIII/1543/10 Rady Miasta Gdańska z dnia 28 października 2010 r. w sprawie wprowadzenia na terenie Miasta Gdańska Programu „Duża Gdańska Rodzina” na lata 2010 – 2015, zmienionej uchwałą Nr XIV/387/15 z dnia 24 września 2015.

2. Karta wydawana jest w celu potwierdzenia uprawnień do korzystania  z ulg i zwolnień.

 

§ 2

1. W celu otrzymania Karty dla uprawnionych członków rodziny, osoba uprawniona składa w Punktach Obsługi Klienta Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku wypełniony i podpisany wniosek, którego wzór stanowi Załącznik Nr 1 do niniejszego Regulaminu wydawania i korzystania z Karty Dużej Rodziny, zwanego w dalszej części „Regulaminem”, podpisane aktualne zdjęcia (maksymalny format 4,5 x 6,5 cm) oraz uiszcza kaucję w wysokości 10 zł za każdą Kartę. Przy składaniu wniosku powinny być okazane do wglądu oryginały dokumentów potwierdzających stanowienie rodziny wielodzietnej, tj.:

   1)   w przypadku rodziców/rodzica lub opiekunów - dowód tożsamości ze zdjęciem;
   2)   w przypadku małżonka rodzica - dokument potwierdzający tożsamość i akt małżeństwa;
   3)   w przypadku dzieci w wieku szkolnym - aktualna legitymacja szkolna;
   4)   w przypadku dzieci do 6 lat - akt urodzenia;
   5)   w przypadku studentów do 26 roku życia aktualna legitymacja studencka;
   6)   w przypadku dzieci niepełnosprawnych w wieku do 26 roku życia - ważne orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności;
   7)   w przypadku rodzin zastępczych, rodzinnych domów dziecka postanowienie sądu o umieszczeniu w rodzinie zastępczej, rodzinnym domu dziecka i zaświadczenie z MOPR potwierdzające fakt przebywania w rodzinie.
W przypadku różnych nazwisk dziecka i rodzica wymagane jest okazanie do wglądu oryginału aktu urodzenia.

2. Druki wniosków są dostępne w Zarządzie Transportu Miejskiego w Gdańsku w:
  1)  Punkcie Obsługi Klienta nr 2 w Gdańsku przy ul. Wyspiańskiego 9A;
  2)  Punkcie Obsługi Klienta nr 4 w Gdańsku przy ul. Świętokrzyskiej 15 przy pętli tramwajowej Łostowice - Świętokrzyska;
  3)  w Punkcie Reklamacyjnym w Gdańsku przy ul. Na Stoku 49 oraz na stronach internetowych Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Gdańsku i Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

3.  Pracownik Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku kwituje przyjęcie wniosku i kaucji na odcinku wniosku, który otrzymuje wnioskodawca. Odcinek ten jest podstawą do odebrania Kart przez wnioskodawcę, w tym samym Punkcie, w którym został złożony wniosek o ich wydanie.

4.  Wniosek o wydanie Karty rozpatrywany jest w ciągu miesiąca od dnia jego złożenia wraz z załącznikami.

5.  Emitentem Karty jest Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku. Znalezioną Kartę należy zwrócić emitentowi.

6.  Karta jest imienna ze zdjęciem, posiada unikalny numer oraz hologram. Wzory Kart stanowi Załącznik Nr 2 do Regulaminu.

7.  Okres ważności uprawnień (ulg i zwolnień) wynosi 1 rok kalendarzowy z możliwością przedłużenia na kolejny rok kalendarzowy.

8. Warunkiem przedłużenia okresu ważności uprawnień jest złożenie w jednym z wymienionych w ust. 2 Punktów Obsługi Klienta, wniosku o przedłużenie Kart wraz ze wszystkimi wydanymi wcześniej Kartami. W przypadku dzieci w wieku od 18 do 26 lat przedstawienie do wglądu oryginałów legitymacji szkolnych lub studenckich oraz w przypadku dzieci niepełnosprawnych orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności. W przypadku dopisania do wniosku nowego członka rodziny konieczne jest przedstawienie jego dokumentów takich jak przy składaniu wniosku. Pracownik Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku dokonuje weryfikacji dokumentów i po potwierdzeniu uprawnień nakleja na Kartę hologram z nadrukowanym rokiem ważności oraz przedłuża ważność uprawnień do bezpłatnych przejazdów środkami gminnego transportu zbiorowego na liniach organizowanych przez miasto Gdańsk, zapisując taką informację na Karcie i w systemie elektronicznym. Jeżeli w załączonych do wniosku o przedłużenie Karty dokumentach występować będą różnice w danych osobowych lub adresowych, Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku może, w celu weryfikacji danych, przedłużyć okres rozpatrzenia wniosku o jeden miesiąc.

9. Okres ważności uprawnień można przedłużyć nie wcześniej niż 3 miesiące przed końcem okresu ważności uprawnień.

10. W przypadku utraty lub uszkodzenia Karty, jej właściciel lub przedstawiciel ustawowy jest zobowiązany do niezwłocznego zawiadomienia o tym fakcie Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku wraz z prośbą o wydanie wtórnika Karty z zapisanymi uprawnieniami. Karta zagubiona jest blokowana, a wtórnik Karty jest wydawany po opłaceniu kaucji w wysokości takiej, jak za nową Kartę.

11.  Posiadacz Karty jest zobowiązany okazać ją podczas kontroli biletowej. Kontroler sprawdza okres ważności uprawnienia do bezpłatnych przejazdów na czytniku kontrolerskim. W przypadku nieposiadania Karty podczas kontroli lub gdy Karta jest nieważna tj. nieczytelna lub nie ma przedłużonego okresu ważności uprawnień, kontroler wystawia wezwanie do zapłaty za jazdę bez ważnego dokumentu uprawniającego do bezpłatnego przejazdu. Wezwanie zostanie anulowane po przestawieniu w biurze firmy kontrolującej w terminie 7 dni od jego wystawienia, Karty z ważnymi uprawnieniami i uiszczeniu opłaty manipulacyjnej za anulowanie.

12. W przypadku wygaśnięcia uprawnień do posiadania Karty, jej właściciel lub przedstawiciel ustawowy może zwrócić Kartę do Punktu Obsługi Klienta Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku i otrzyma zwrot pobranej za nią kaucji.

13.  Kaucja nie będzie zwracana w przypadku:
   1) mechanicznego uszkodzenia Karty;
   2) zablokowania Karty;
   3) utraty Karty;
   4) nieodebrania Karty po upływie 12 miesięcy od złożenia wniosku o jej wydanie.

14. Karta, której nie można odczytać na terminalu sprzedawcy zostanie na podstawie protokołu przekazana do reklamacji. Zwrot kaucji nastąpi po rozpatrzeniu i uznaniu reklamacji przez Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku.

15. Karty nieodebrane w terminie 12 miesięcy od daty złożenia wniosku zostaną zniszczone, a dane osobowe osób, które Kart nie odebrały lub Kartę zwróciły zostaną w terminie 7 dni usunięte z systemu.

§ 3

Przy odbiorze Karty uprawniony otrzymuje aktualny katalog przysługujących ulg i zwolnień.

§ 4

Katalog ulg i zwolnień przygotowywany i aktualizowany jest przez Zastępcę Prezydenta Miasta Gdańska ds. polityki społecznej, przy pomocy Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Gdańsku, w porozumieniu z jednostkami i instytucjami samorządowymi Miasta, jednostkami nie powiązanymi strukturalnie i kapitałowo z samorządem miasta lub podmiotami działalności gospodarczej z terenu miasta wyrażającymi chęć włączenia się do Programu.

§ 5

Aktualny katalog ulg i zwolnień będzie publikowany na stronach internetowych miasta Gdańska, Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Gdańsku, Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku oraz dostępny będzie w Punktach Obsługi Klienta Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku wymienionych w § 3 ust. 2 pkt 1 - 3.