Akcja „Ustąp miejsca” życzliwie przyjęta przez Pasażerów

Dużo dobrej energii, świetna postawa pasażerów i wolontariuszy – tak w skrócie można podsumować gdańską akcję społeczną zainaugurowaną 21 stycznia „Ustąp miejsca w tramwaju”.

Przypomnijmy, celem akcji, która będzie miała charakter cykliczny, jest promocja dobrych praktyk, szlachetnych postaw oraz uwrażliwienie młodzieży na ustępowanie osobom starszym, niepełnosprawnym, kobietom ciężarnym i matkom z małymi dziećmi miejsca siedzącego w środkach komunikacji miejskiej. Akcja realizowana jest w ramach kampanii edukacyjno-informacyjnej „Pomagamy pomagać”, prowadzonej w gdańskich szkołach przez Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Gdańsku.

Miejscem akcji był tramwaj nr 6 relacji Łostowice Świętokrzyska – Jelitkowo. Wolontariusze -  studenci Uniwersytetu Gdańskiego: Klaudia Wolińska i Marcin Michalski, przy wsparciu rzeczników prasowych: Moniki Ostrowskiej z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, Alicji Mongird z Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku oraz Zygmunta Gołąba z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, służyli pomocą przy wejściu i zajęciu miejsc siedzących osobom starszym, niepełnosprawnym, matkom z małymi dziećmi oraz kobietom ciężarnym.


Klaudia i Marcin opowiadali pasażerom o zorganizowanej akcji, zachęcali do wzięcia w niej udziału, obdarowywali także drobnymi upominkami. - Podczas dzisiejszej akcji zaistniała potrzeba zorganizowania miejsca siedzącego dla kilkunastu osób, przede wszystkim starszych, a także niepełnosprawnych. Z pomocy wolontariuszy skorzystała również pani w widocznej ciąży – relacjonuje rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, Zygmunt Gołąb.

- Akcja ta szerzy szlachetne postawy wśród podróżujących transportem miejskim – uważa Klaudia Wolińska. - Ludzie byli dla nas mili i sympatyczni, cieszyli się, że taka akcja jest realizowana, że wspiera się w ten sposób osoby starsze i chore.

-  Część osób wiedziała o akcji, inni byli zaskoczeni, ale pozytywnie, z kolei osoby starsze, którym pomogliśmy zająć miejsce, były nam szczególnie wdzięczne –
dodaje Marcin Michalski.


- Naszą rolą nie jest nauka kultury osobistej, to wynosi się z domu. My, przy pomocy takich akcji, chcemy promować dobrą postawę, wrażliwość na potrzeby drugiego człowieka, w tym wypadku współpasażera. Czasem wystarczy podnieść głowę znad książki, czy telefonu i rozejrzeć się wokoło, by przekonać się, że ktoś, kto stoi nad nami, jest zmęczony, chory, nie ma siły i zwyczajnie  potrzebuje miejsca siedzącego – zaznacza Zygmunt Gołąb – Organizowana przez nas po raz pierwszy akcja spotkała się z pozytywnym przyjęciem wśród pasażerów. To dla nas dobre doświadczenie i podstawa do dalszej pracy w tym kierunku. Zawsze byliśmy blisko pasażerów i ich problemów, teraz idziemy dalej, wdrażamy działania, które  – w co wierzę – w dłuższej perspektywie przełożą się na trwałe pozytywne zmiany – dodaje.

-  Najbardziej cieszy, że wiele osób, nawet nie wiedząc o naszej akcji, ustępowało miejsca starszym. Zdarzyły się również wzruszające chwile, jak spotkanie emerytowanego kierowcy gdańskiej komunikacji miejskiej, któremu pomogliśmy zająć miejsce. Pan Czesław był mile zaskoczony, powiedział, że przyzwyczaił się raczej do okazywania biletów kontrolerom, nie zaś do tego, że w tramwaju ktoś częstuje go cukierkiem, czy daje drobne upominki – mówi Alicja Mongird z Zakładu Komunikacji Miejskiej.

- Taka akcja to strzał w dziesiątkę – powiedziała nam jedna z pasażerek – mówi Monika Ostrowska z gdańskiego MOPR. -  Młodzież chętnie ustępowała miejsca nie tylko znakowane piktogramem, ale także pozostałe. Akcji towarzyszyła  dobra energia i przyjazna atmosfera, którą wytworzyli wolontariusze Klaudia i Marcin. Te szlachetne postawy wobec osób starszych, osób z niepełnosprawnością, kobiet ciężarnych czy rodziców z małymi dziećmi będziemy propagować również w szkołach w ramach programu „pomagamy pomagać”. – zapowiada.