Kody znajdziesz na wszystkich gdańskich przystankach tramwajowych wyposażonych w wiaty, a wkrótce również we wszystkich wiatach autobusowych.
Poprawiliśmy także wygląd wirtualnych tablic, by były bardziej dostępne dla osób słabiej widzących.

Do planowania podróży i sprawdzania pozycji pojazdów w czasie rzeczywistym w całej sieci ZTM w Gdańsku od kilku lat polecamy naszą Mapę Tram&Bus Online. Stale udoskonalana mapa pozwala śledzić trasę przejazdu każdego autobusu i tramwaju gdańskiej komunikacji miejskiej. Można ją zainstalować jako aplikację na urządzeniu mobilnym. Dostępna jest pod adresem: mapa.ztm.gda.pl.
Oprócz pozycji pojazdów, na mapie dostępne są również tablice wirtualne. Każdy przystanek, na którym zatrzymują się autobusy i tramwaje (a jest ich w sieci ZTM w Gdańsku ponad 1600) ma swoją tablicę wirtualną. Do tej pory wyglądała ona tak:

- Ponieważ docierały do nas sygnały, że dla osób z dysfunkcją wzroku tablice nie są czytelne, zmieniliśmy ich wygląd. Litery pomarańczowe zostały zastąpione czarnymi, a tło zmieniliśmy na kremowe – mówi Łukasz Kłos, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Na powyższej tablicy widoczne są czasy rozkładowe (dla linii 267 i 130) oraz rzeczywiste (dla pozostałych linii). Jeżeli do przyjazdu zostanie mniej niż minuta wówczas pojawią się pulsujące strzałki.
KIEDY CZAS RZECZYWISTY, A KIEDY ROZKŁADOWY?
Jeśli system ITS nie ma aktualnych danych z autobusu (lub tramwaju) nie prezentuje czasu rzeczywistego. Przyczyn może być kilka:
- pojazd jest w trakcie postoju wyrównawczego na przystanku końcowym i urządzenia GPS są wyłączone,
- awaria urządzeń GPS w pojeździe,
- usterka samego autobusu (lub tramwaju) i wylogowanie się z wykonywanego zadania,
- brak zalogowania przez kierowcę (motorniczego),
- wykonywanie przez pojazd jeszcze poprzedniego zadania na innej linii.
W takich przypadkach prezentowany jest czas rozkładowy, nawet jeśli pojazd nie zbliża się fizycznie do przystanku. Oczywiście w momencie, gdy system otrzymuje dane z pojazdu, czas rozkładowy zastępowany jest niezwłocznie przez czas rzeczywisty.
Kiedy czas planowanego odjazdu minie, informacja znika z tablicy (niezależnie od tego, czy autobus/tramwaj był na przystanku, czy też nie). Tak się dzieje np. w przypadku kolizji, awarii pojazdu na trasie, kiedy kurs nie może być kontynuowany lub znacznego opóźnienia, którego wielkość przekracza zakres czasu prezentowanego na tablicy.
Powyższe zasady obowiązują również dla tablic Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej zamontowanych na przystankach komunikacji miejskiej. W tej chwili w naszej sieci funkcjonują 224 tablice SDIP (223 w Gdańsku i 1 w Pruszczu Gdańskim).
