Debatowali o wspólnym bilecie metropolitalnym

1Jednym z wydarzeń towarzyszących pierwszemu dniu kongresu Smart Metropolia (Gdańsk, Amber Expo, 23-24 listopada 2016 r.). było spotkanie dotyczące kwestii wspólnego biletu metropolitalnego i dedykowanej mu technologii, połączone z warsztatami. Udział w nim wzięli nie tylko przedstawiciele firm oferujących zaawansowane technologie poboru opłat w transporcie zbiorowym, ale i przedstawiciele zarządów transportów miejskich z Polski Gdańsk reprezentował wiceprezydent Piotr Grzelak, a z ramienia Grodu nad Motławą całość wydarzenia koordynowało Biuro Obszaru Metropolitalnego Gdańsk Gdynia Sopot, wspierani przez pracowników Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. Moderatorem spotkania był redaktor Michał Jamroż z gdańskiego oddziału „Gazety Wyborczej”.

Pierwsza cześć warsztatów „Wspólny bilet metropolitalny. Jak wybrać wygodną i bezpieczną technologię” składała się z prezentacji przygotowanych przez firmy. Wprowadzenie do tematu zrobił Paweł Rydzyński, dyrektor ds. projektów transportowych  Zespołu Doradców Gospodarczych TOR swoją prezentacją dotyczącą szans i wyzwań integracji taryfowej w Trójmieście. Przedstawił realia formalno-prawne, warunkujące istnienie biletu metropolitalnego w metropolii trójmiejskiej, z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych podmiotów, zajmujących się transportem publicznym. Nie pozostawił wątpliwości co do tego, że dziś wprowadzenie jednego wspólnego biletu na wszystkie środki transportu zbiorowego, jest rzeczą praktycznie niewykonalną w świetle obowiązujących przepisów. Bariery integracji taryfowej to nie tylko mnogość taryf i zróżnicowane systemy ulg, ale przede wszystkim skomplikowane mechanizmy rozliczania pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego, które wymagają dużego wysiłku organizacyjnego i sporych nakładów finansowych,. Wskazał przy tym na rozwój nowoczesnych technologii, które po pierwsze umożliwią rozliczenia międzygminne w sposób prosty i sprawiedliwy, po drugie: sprzężone z nowoczesną technologią mobilną przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa systemu transakcji finansowych i dadzą podwaliny dla realizacji kolejnych elementów usług komunalnych, przydatnych pasażerowi.

W dalszej części spotkania swoje prezentacje przedstawiły firmy: Atos, Avista, MCX, Mennica, RG i Trapeze, oferujące nowoczesne rozwiązania dotyczące m.in. wprowadzenia e-biletu czy inteligentnych systemów płatności w transporcie publicznym. Przedstawiciele Avisty pokazali swój pomysł na system biletowy dla MZKZG i województwa  pomorskiego, nie tylko bazujący na obsłudze różnych systemów taryfowych i zakładający możliwość integracji różnych przewożników i organizatorów w ramach jednego systemu, ale również pozwalający na m.in. uszczelnienie systemu sprzedaży i określenie rzeczywistych potoków pasażerskich. Przedstawiciel firmy Atos zaprezentował wdrożenie systemu Smart City w Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej. Niezwykle interesująco wyglądała propozycja firmy Trapeze, dotycząca kart pracujących w systemie typu „be-in, be-out”, posiadających baterie i odczytywanych drogą radiową przy wejściu i wyjściu z pojazdu, co umożliwia przejazd na danej trasie za rzeczywistą stawkę – wszystko to bez udziału pasażera. Propozycja Mennicy to Open Payment System, zakładający wykorzystanie zbliżeniowych kart bankowych i umożliwiający dokonywanie zakupów w pojazdach bez uprzedniego kupowania tradycyjnego biletu.

W drugiej części spotkania uczestnicy wzięli udział w dyskusji, dotyczącej zaprezentowanych rozwiązań. Wskazano ich plusy i minusy oraz uwarunkowania, determinujące wprowadzenie danego rodzaju płatności w mieście wielkości Gdańska. Głos zabrali przedstawiciele m.in. Białegostoku, Elbląga i  Warszawy, a także Krzysztof Rudziński, przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego, Hubert Kołodziejski z MZK ZG oraz Maciej Lisicki, wiceprezes ZKM w Gdańsku Sp. z o.o.

- To było bardzo udane i interesujące spotkanie, a dość gorąca atmosfera dyskusji, ścieranie się różnych stanowisk i opinii świadczą o tym, jak ważny jest temat kwestii związanych z wprowadzaniem czy wspólnej taryfy, e-biletu czy też inteligentnych systemów płatności – podsumowuje Jerzy Dobaczewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. – Patrząc na prezentacje poszczególnych firm nie mogłem oprzeć się refleksji dotyczącej tego, jak bardzo i jak szybko zmienia się komunikacja miejska, podejście do pasażera i jak ewoluuje system sprzedaży biletów. Uważam, że w niedalekiej przyszłości pasażerowie komunikacji miejskiej być może nie będą już musieli pamiętać o tym, by skasować bilet w kasowniku po wejściu do pojazdu. Biorąc bowiem po uwagę obecne możliwości techniczne, jest wielce prawdopodobne, że zrobi to za nich sama karta, wyposażona z baterie. Brzmi jak science-fiction? Rzeczywistość tak przyspiesza, że to, co wczoraj wydawało się jedynie mrzonką, dziś jest realne i prawdziwe – kończy Dobaczewski.



15
67
910
1112
1325
28
  
1615
1817
1920
2221
2426