
Na początku było nas niewielu (15 osób) z dyrektorem Włodzimierzem Popiołkiem na czele. Kilku pracowników, którzy budowali jednostkę od podstaw jest z nami do dziś. Z czasem zwiększał się zakres zadań ZTM i potrzebni byli nowi ludzie, aby jak najlepiej odpowiadać na potrzeby pasażerów.
W 2006 roku zaczęliśmy wdrażać system biletu elektronicznego. Przejęliśmy od Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku (obecnie Gdańskie Autobusy i Tramwaje Sp. z o.o.) dystrybucję biletów, a także ich kontrolę. Firmę kontrolującą bilety w autobusach i tramwajach wyłoniliśmy w przetargu. Sprzedaż biletów elektronicznych na kartę ZTM rozpoczęła się 1 czerwca 2006 roku. Zaś w następnym roku umożliwiliśmy doładowanie biletem okresowym elektronicznych legitymacji studenckiich. Rozpoczęliśmy też sprzedaż biletów metropolitalnych.
Oprócz prowadzenia spraw bieżących dotyczących transportu publicznego w 2006 roku uruchomiliśmy „Tramwaj wodny” między Gdańskiem, Helem i Sopotem. Za ten projekt otrzymaliśmy nagrodę „Skrzydła Trójmiasta 2008”. W 2012 r. zakończyliśmy te połączenia i w ramach „Programu ożywienia dróg wodnych w Gdańsku” uruchomiliśmy nowe trasy drogą wodną: Żabi Kruk – Westerplatte oraz Targ Rybny – Narodowe Centrum Żeglarstwa. Program ten był kontynuowany od roku 2018 jako „Gdański Tramwaj wodny”, w którym realizowane były połączenia: Żabi Kruk – Westerplatte (w ścisłym sezonie trasa była przedłużona do Brzeźna) oraz Targ Rybny - Narodowe Centrum Żeglarstwa - Sobieszewo. „Gdański tramwaj wodny” funkcjonował do 2019 roku. Aktywizacja dróg wodnych i działanie tramwaju wodnego organizowanego przez ZTM w Gdańsku przyczyniły się do wykreowania dróg i szlaków wodnych w Gdańsku oraz dały możliwość mieszkańcom i turystom na zwiedzanie miasta od strony wody. Widać to znakomicie po zakończeniu funkcjonowania tramwaju wodnego, gdy przewoźnicy prywatni z powodzeniem realizują rejsy po gdańskich wodach na zasadach komercyjnych.

Dla Gdańska, jak i dla nas jako organizatora transportu, niezwykle istotne było otwarcie 1 grudnia 2007 roku nowej trasy tramwajowej na Chełm. Z początkiem 2009 roku przejęliśmy od przewoźników zadania w zakresie informacji przystankowej. Pod egidą nowego już dyrektora, Jerzego Dobaczewskiego ujednoliciliśmy informację przystankową, a w 2010 r. uruchomiliśmy elektroniczny System Informacji Pasażerskiej. Na przystankach pojawiły się pierwsze wyświetlacze, które pokazywały na początku jedynie czas rozkładowy, a dopiero później rzeczywiste czasy odjazdów autobusów i tramwajów.
Budowanie systemu rozpoczęliśmy od zamontowania 7 tablic, a obecnie mamy już 224 takie urządzenia. Pojazdy naszych operatorów wyposażyliśmy w urządzenia, które przekazują aktualną pozycję do serwera znajdującego się w naszej siedzibie. W kolejnym roku (2011) wprowadziliśmy do dystrybucji biletów automaty w kilkudziesięciu punktach miasta. W roku 2012 utworzyliśmy Centralę Ruchu - komunikacyjne serce Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. Dyżurujące tam osoby udzielają informacji dotyczących m.in. opóźnień na liniach autobusowych i tramwajowych, pozycji danego pojazdu na trasie, a także ewentualnych awarii lub utrudnień w ruchu. Pod numerem telefonu 58 520 57 75 dyżurujemy przez całą dobę, siedem dni w tygodniu.
Od maja 2012 nasi pasażerowie mogą korzystać z trasy tramwajowej do pętli „Łostowice Świętokrzyska. Podczas EURO 2012 zorganizowaliśmy sprawny transport dziesiątek tysięcy kibiców. Rozwiązania, które zastosowaliśmy, zostały docenione zarówno przez media, kibiców oraz mieszkańców, jak i organizatorów EURO 2012. W 2013 roku wprowadziliśmy system sprzedaży biletów elektronicznych przez Internet, uruchomiliśmy wirtualne tablice Systemu Informacji Pasażerskiej na stronie internetowej ztm.gda.pl – dla każdego przystanku. Z roku na rok rosła liczba pasażerów naszej sieci. W 2014 r. było ich już 170 mln, a 10 lat później - ponad 176 mln.

W 2015 roku wdrożony został Zintegrowany System Zarządzania Ruchem w Trójmieście TRISTAR, w ramach którego zmodernizowano 350 urządzeń Systemu Informacji Pasażerskiej w pojazdach, zainstalowano 100 nowych urządzeń pokładowych w kolejnych autobusach i tramwajach. Do systemu włączono także pojazdy gdyńskiej komunikacji zbiorowej. 2015 rok to także „tramwaj na Morenę”, czyli oddanie do użytku nowej linii z Siedlec do dzielnicy Piecki-Migowo wraz z odnogą na ul. Bulońskiej. W 2016 roku wprowadzone zostały bilety metropolitalne „kolejowo-komunalne”, umożliwiające podróż komunikacją gdańskiego ZTM, gdyńskiego ZKM oraz pociągami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Nastąpił rozwój biletu metropolitalnego łączonego, umożliwiającego podróż także pociągami SKM (w tym na linii PKM) oraz pojazdami komunikacji komunalnej w Gdańsku, Gdyni i Sopocie. W tym samym roku zmieniła się też nazwa największego przewoźnika, realizującego dla ZTM usługi przewozowe. Zakład Komunikacji Miejskiej to od tamtej pory spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje.
W 2017 roku po raz pierwszy zorganizowaliśmy na pętli tramwajowej Chełm Witosa piknik komunikacyjny w ramach Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu. Nasze pikniki zawsze przyciągają tłumy miłośników komunikacji miejskiej. W tym samym roku bezpłatnie udostępniliśmy zbiór danych („Otwarte dane ZTM w Gdańsku – Tristar”) dla twórców aplikacji internetowych. Ułatwiło to wielu pasażerom planowanie podróży. W 2019 roku, już za nowego dyrektora, którym został Sebastian Zomkowski, w ramach Otwartych Danych udostępniliśmy rozkłady jazdy trójmiejskiej komunikacji miejskiej na Mapach Google, a także pozycje GPS pojazdów komunikacji miejskiej oraz rzeczywiste czasy ich przyjazdów. Dzięki temu od kilku lat promujemy korzystanie z naszej mapy Tram&Bus Online, na której na bieżąco pokazywane są pozycje wszystkich pojazdów komunikacji miejskiej na trasach. Aplikacja na urządzenia mobilne dostępna jest pod adresem: mapa.ztm.gda.pl.
W 2018 roku wprowadzone zostały bezpłatne przejazdy dla dzieci i młodzieży do 24. roku życia. Dzięki porozumieniu pomiędzy władzami Gdańska a Urzędem Marszałkowskim dla posiadaczy biletów okresowych ZTM i Karty Mieszkańca wprowadzona została od kwietnia 2020 roku możliwość korzystania na terenie Gdańska z przewozów SKM/PKM i PolRegio, bez dodatkowych opłat.
Ale 2020 rok to także wybuch pandemii i totalne przeorganizowanie przewozów, obostrzenia, maseczki, dystans i dezynfekcja – o tym czasie wielu z nas na pewno chciałoby zapomnieć… W tym samym roku uruchomiliśmy także linię tramwajową z Piecek-Migowa do pętli Ujeścisko.
W 2021 roku po 46 latach obecności na gdańskich torach pracę zakończyły tramwaje Kostal 105N, czyli popularne „stopiatki”. To był przełom. Od tamtej pory mamy w Gdańsku już tylko niskopodłogowe tramwaje. W 2023 roku otwarta została kolejna trasa tramwajowa – długo wyczekiwana „Nowa Warszawska”. Tym samym powstała pełna rama komunikacyjna, umożliwiająca wygodne podróżowanie tramwajem z Chełmu i Ujeściska na Jasień i dalej do Piecek-Migowa.
W 2024 roku dużym wyzwaniem dla nas była obsługa komunikacyjna wielkich koncertów na stadionie w Letnicy: Dawida Podsiadły i Eda Sheerana z rekordowym udziałem w każdej z imprez około 60 tys. fanów, ale udało się. Pasażerowie dawali w mediach wyrazy uznania dla naszych działań.
2025 rok rozpoczęliśmy od połączenia z Referatami Mobilności Aktywnej i Dostępności, które do tej pory działały w strukturze Urzędu Miejskiego w Gdańsku. Oznacza to, że ZTM jest w tej chwili odpowiedzialny nie tylko za transport publiczny, ale również za kwestie związane z ruchem pieszym, rowerowym oraz dostępnością dla osób z niepełnosprawnościami.
I jest nas już nie 15 osób, jak w 2005 roku, ale 105, bo i zadań jest o wiele, wiele więcej.
Pierwsza połowa 2025 roku to także wymiana Kart ZTM na aplikację Systemu FALA lub Kartę FALA. To kolejna ważna sprawa w gdańskiej komunikacji. System jest narzędziem do planowania podróży oraz płacenia za przejazdy w transporcie publicznym na terenie województwa pomorskiego.
Długość tras tramwajowych w sieci ZTM w Gdańsku wynosi 65 km, autobusowych – 489 km. Pierwszy autobus dziennej linii wyjeżdża na trasę już o godz. 3:43, pierwszy tramwaj - o 3:45. Jest prawie 70 stałych linii autobusowych i 11 linii tramwajowych. Do obsługi linii wykorzystywanych jest aż 467 pojazdów operatorów (w tym 21 autobusów elektrycznych i 10 wodorowych, którymi dysponuje spółka GAiT). Przebieg ogólny pojazdów komunikacji miejskiej to ponad 33 mln wozkm. Z gdańskiej komunikacji miejskiej w ubiegłym roku skorzystało ponad 176 mln pasażerów. Nad tym wszystkim czuwamy, na czele z dyrektorem Łukaszem Kłosem, który szefem ZTM został we wrześniu 2024 roku.
- W Zarządzie Transportu Miejskiego każdego dnia jest mnóstwo wyzwań, nie można się nudzić. Zostałem dyrektorem ZTM niedawno, ale wiem, że przyszło mi działać z fantastycznym zespołem fachowców, bardzo oddanych temu co robią. Wiele osób o pracy w transporcie marzyło od dziecka. Pracują w komunikacji miejskiej, a z autobusów i tramwajów, a także rowerów korzystają na co dzień, bo mają świadomość jak ważny jest zrównoważony transport - mówi Łukasz Kłos.

Z okazji jubileuszu Prezydent Aleksandra Dulkiewicz, podczas uroczystej gali w Hevelianum, wręczyła Medale Prezydenta Miasta Gdańska pracownikom z najdłuższym stażem pracy, którzy swoim wyjątkowym zaangażowaniem przyczynili się do rozwoju gdańskiej komunikacji miejskiej. Medale dostali:
- Anna Bysikiewicz z Działu Organizacji Sprzedaży Biletów
- Beata Cichowska z Działu Księgowości i Płac
- Zbigniew Farion z Działu Księgowości i Płac
- Sylwia Gorząd z Działu Organizacji Sprzedaży Biletów
- Magdalena Hein-Geraszek z Działu Organizacji Sprzedaży Biletów
- Jolanta Jażdżewska z Działu Księgowości i Płac
- Izabela Lebida z Działu Organizacji Sprzedaży Biletów
- Izabela Solińska z Działu Analiz
- Kamila Solińska z Centrali Ruchu
- Edyta Walasek z Działu Kadr i Organizacji
- Małgorzata Wasilewska z Działu Organizacji Sprzedaży Biletów
- Adam Włoch z Centrali Ruchu