
Bezpieczniej wokół szkół – z pomocą dronów
We wrześniu i październiku 2025 roku w Gdańsku przeprowadzono kolejną edycję audytów bezpieczeństwa w okolicach wybranych szkół podstawowych. Po raz pierwszy wykorzystano w nich bezzałogowe statki powietrzne (drony), które umożliwiły analizę ruchu z zupełnie nowej perspektywy.
Nagrania z powietrza pomogą w przygotowaniu raportów i rekomendacji dotyczących poprawy bezpieczeństwa w rejonie pięciu szkół, przy ulicach: Marusarzówny, Łąkowej, Ubocze, Leśna Góra i Zielony Trójkąt. Dzięki nim można dokładnie prześledzić zachowania pieszych, rowerzystów i kierowców, a także określić, w jakich miejscach najczęściej dochodzi do niebezpiecznych sytuacji.
– Drony to kolejne narzędzie, które pozwala nam poprawiać jakość życia mieszkańców – mówi Łukasz Kłos, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. – Ich zastosowanie to nie tylko kwestia bezpieczeństwa, ale także przygotowanie miasta do przyszłości, w której mobilność powietrzna stanie się częścią codziennego życia. Dlatego wyniki przeprowadzonych badań będą dla nas bardzo pomocne przy opracowywaniu polityki miejskiej, która umożliwi bezpieczne i efektywne wdrażanie nowych technologii w przyszłości.
Monitoring skrzyżowań i kontrole drogowe
Drony wykorzystano również podczas działań kontrolnych prowadzonych wspólnie z Policją. Operator drona i pracownik ZTM razem z funkcjonariuszami gdańskiej drogówki monitorowali skrzyżowania, na których najczęściej dochodzi do łamania przepisów ruchu drogowego. Dane zebrano m.in. na podstawie zgłoszeń z Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa.
- Podczas działań funkcjonariusze przy pomocy drona monitorowali stan bezpieczeństwa na gdańskich drogach i reagowali na wykroczenia popełniane przez kierujących. Szczególną uwagę zwracali na takie przewinienia jak niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej, blokowanie skrzyżowania czy niestosowanie się do znaków poziomych wskazujących kierunek jazdy – mówi asp. szt. Mariusz Chrzanowski, oficer prasowy z Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Bezzałogowy statek powietrzny wykorzystany był także w rejonach szkół, zwiększając tym samym poziom bezpieczeństwa najmłodszych uczestników ruchu drogowego.
W efekcie przeprowadzonych kontroli ujawniono liczne wykroczenia i wystawiono 100 mandatów, m.in. za przejazd na czerwonym świetle, jazdę po buspasach czy nieprzestrzeganie znaków poziomych.

Opinie mieszkańców o wykorzystaniu dronów w mieście
W ramach projektu CITYAM zrealizowano dwa etapy badań społecznych dotyczących wykorzystania dronów w mieście – w lutym 2024 i wrześniu 2025 roku. Rekordowy odzew mieszkańców był przy pierwszej ankiecie, którą wypełniło ponad 2600 osób.
Łącznie ankiety wypełniło ponad 3900 mieszkańców, z czego 6% uczestniczyło w obu rundach.
Wyniki pokazują, że mieszkańcy akceptują wykorzystanie dronów w przestrzeni miejskiej, zwłaszcza w terenach przemysłowych i na dachach budynków publicznych.
Zdecydowanie mniejszą aprobatę zyskały starty i lądowania w strefach pieszych, na chodnikach czy przystankach. Z ankiet wynika, że mieszkańcy są skłonni zaakceptować starty i lądowania dronów w miejscach, które nie mają kontaktu ze sferą prywatną, np. ich domem, osiedlem lub obszarem handlowym.
Przy planowaniu infrastruktury dronowej należy szczególnie uwzględnić bliskość stref dla pieszych i obszarów mieszkalnych, rodzaj przewożonego ładunku, bezpieczeństwo miejsca oraz częstotliwość operacji startów i lądowań.
W 2025 roku znaczenie wielu czynników wyraźnie wzrosło w porównaniu z 2024 r. Przykładowo, bezpieczeństwo obszaru jest istotne dla 84% respondentów (wobec 77% rok wcześniej), a częstotliwość lądowań i startów – dla 79% (72% w 2024 r.).
W kilku kwestiach odnotowano niewielkie zmiany opinii. Na przykład wykorzystanie dronów w badaniach naukowych jest w 2025 r. nieco bardziej akceptowalne. Natomiast ich użycie w celach bezpieczeństwa publicznego, rekreacyjnych, rozrywkowych, hobbystycznych czy do transportu pasażerskiego oceniane jest nieco mniej pozytywnie niż w roku poprzednim.
Ogólnie mieszkańcy Gdańska wydają się bardziej zaniepokojeni w 2025 r., co może wynikać z psychologicznych skutków rosyjskich ataków dronowych na terytorium Polski we wrześniu. Jednak, aby potwierdzić bezpośredni związek, potrzebne są dalsze analizy.
Największe obawy budzi możliwość niewłaściwego wykorzystania danych – w tym działalność przestępcza, naruszenia prywatności i zagrożenia dla bezpieczeństwa narodowego. Umiarkowane obawy dotyczą z kolei szkód materialnych, dobrostanu zwierząt oraz kwestii związanych z ruchem lotniczym.
CITYAM – Gdańsk wśród liderów regionu
Projekt CITYAM realizowany jest od stycznia 2023 roku przez 16 partnerów z regionu Morza Bałtyckiego. Jego celem jest przygotowanie miast do wdrażania rozwiązań związanych z mobilnością powietrzną – od aspektów technicznych i regulacyjnych po społeczne.
Gdańsk, jako jeden z partnerów projektu, wypracowuje rozwiązania dotyczące m.in. lokalizacji miejsc startów i lądowań dronów, zasad ich bezpiecznego użytkowania oraz sposobów budowania społecznej akceptacji.
Dzięki temu miasto znajduje się w gronie pionierów odpowiedzialnego wdrażania technologii dronowych w przestrzeni miejskiej.