Gdańsk w żółtej strefie – komunikacja miejska działa jak dotychczas

Dodano: 02.10.2020 r.
Komunikaty głosowe przypominające o obowiązku zasłaniania ust i nosa, informacje o maksymalnej dopuszczalnej liczbie pasażerów w danym pojeździe i niezajmowanie miejsc siedzących obok siebie, wzmożona dezynfekcja pojazdów, dodatkowe kontrole i wzmocnienia na wybranych liniach – Gdańsk dokłada starań, by komunikacja miejska w okresie pandemii, pomimo szeregu obostrzeń, działała jak najsprawniej, a pasażerowie czuli się bezpieczni.
Dezynfekcja tramwaju. Fot. Dominik Paszliński
Dezynfekcja tramwaju. Fot. Dominik Paszliński


W autobusach i tramwajach nadal będzie mogło podróżować jednocześnie tyle osób, ile wynosi 50 % liczby wszystkich miejsc siedzących i stojących, przy czym zajęta może być jedynie połowa miejsc siedzących. W związku z tym nadal będzie obowiązywał zakaz zajmowania oznaczonych miejsc siedzących.

Limity dla pasażerów nie zmieniają się

- Podsumowując: limity pasażerów komunikacji miejskiej w Gdańsku zostają utrzymane na dotychczasowym poziomie. Dla pasażerów nic się nie zmienia – mówi Piotr Borawski, Z-ca Prezydenta Miasta Gdańska ds. Przedsiębiorczości i Ochrony Klimatu.

W pojazdach gdańskiej komunikacji miejskiej będą przeprowadzane regularne kontrole napełnień pojazdów, zgodnie z zaleconym reżimem sanitarnym, dotyczącym przestrzegania limitów przewożonych pasażerów w pojazdach.

- Prosimy pasażerów o uwzględnienie tego faktu podczas planowania podróży komunikacją miejską. Przypominamy, że kontrole napełnień będą odbywać się dla naszego wspólnego bezpieczeństwa! – apeluje Piotr Borawski i dodaje: – Sytuacja jest bezprecedensowa. Wejście Gdańska do strefy żółtej to sygnał alarmowy dla nas wszystkich. Od naszej pracy, ale i od naszej odpowiedzialności, a także odpowiedzialności za innych będzie zależało, czy wrócimy do strefy zielonej, czy będzie nas czekała strefa czerwona – dodaje Borawski.

W liczeniu pasażerów pomogą również bramki zliczające. Uzyskane z nich dane pozwolą zasilić daną linię tramwajową czy autobusową dodatkowymi pojazdami w zależności od zapotrzebowania.

- Prosimy pasażerów o bieżące śledzenie sytuacji komunikacyjnej oraz komunikatów zamieszczanych na  stronie internetowej Zarządu Transportu Miejskiego – mówi Piotr Borawski.

Odbędą się równocześnie kontrole dotyczące zakrywania ust i nosa w pojazdach gdańskiej komunikacji miejskiej. Po odjeździe z każdego przystanku w pojazdach nadawany będzie 10-sekundowy komunikat głosowy dotyczący obowiązku zakrywania ust i nosa oraz zachowania dystansu wobec innych współpasażerów.

Co ze strefą czerwoną?

- Limity pasażerów komunikacji miejskiej na liniach autobusowych 117, 122, 126, 143, 171, 174 (do Starej Piły) oraz N1, obsługujących połączenie międzygminne z Sopotem i powiatem kartuskim zostają utrzymane na dotychczasowym poziomie. Dla pasażerów nic się nie zmienia! – informuje Piotr Borawski.

O czym powinien pamiętać pasażer?

- Przede wszystkim o zakrywaniu ust i nosa podczas podróży komunikacją miejską i o przestrzeganiu dystansu między pasażerami – temu będą służyć kontrole napełnień w pojazdach – mówi Piotr Borawski. – Nadal zachowane będą strefy buforowe przy kabinach kierujących pojazdami. Sprzedaż karnetów zostanie utrzymana, jednak prosimy pasażerów, by dokonywali zakupu biletów w aplikacjach mobilnych lub zaopatrywali się w nie w placówkach handlowych oraz biletomatach – dodaje Z-ca Prezydenta Miasta Gdańska ds. Przedsiębiorczości i Ochrony Klimatu.

Sprzątanie i dezynfekcja wnętrza tramwaju. Fot. Dominik Paszliński
Sprzątanie i dezynfekcja wnętrza tramwaju. Fot. Dominik Paszliński

Operatorzy, wykonujący na rzecz Miasta Gdańska usługi transportowe, dbają o utrzymanie czystości w swoich pojazdach. Autobusy i tramwaje stanowiące tabor spółki GAiT są codzienne czyszczone i dezynfekowane. Jest to standard praktykowany od lat. Zawsze szczególny nacisk kładziony jest na dezynfekcję elementów i powierzchni dotykanych przez pasażerów, w tym uchwytów, poręczy i przycisków. Dezynfekcja jest integralną częścią codziennego sprzątania pojazdów. W okresie pandemii działania te zostały dodatkowo zintensyfikowane. Podobnie rzecz ma się u drugiego operatora, firmy BP Tour. Tam również autobusy, obsługujące połączenia międzygminne, są codziennie czyszczone i dezynfekowane.