- Patrząc na statystyki, widzimy wyraźnie, że coraz większa liczba pasażerów korzysta z tego rozwiązania, co bardzo nas cieszy – mówi dziś Piotr Borawski, Zastępca Prezydenta ds. Przedsiębiorczości i Ochrony Klimatu. W marcu 2020 r. w pociągach SKM i POLREGIO (również na trasie PKM) na podstawie imiennych biletów okresowych ZTM w Gdańsku z przejazdów skorzystało 4 290 osób. Kwiecień to 18 384 pasażerów, maj: 28 424, czerwiec: 34 760, lipiec: 36 884, sierpień: 39 772, wrzesień: 76 120, październik: 80 432, listopad: 81 664. Grudzień 2020 zakończył się wynikiem w wysokości 74 184 pasażerów. W styczniu 2021 r. z tej formy przejazdów skorzystało 93 632 pasażerów, natomiast w lutym – aż 99 484 pasażerów.
- Wzrost liczby osób, które korzystają ze wspólnego biletu i poruszają się po Gdańsku nie tylko autobusami i tramwajami, ale również pociągami, w kontekście pandemii jest spektakularny – mówi Piotr Borawski. – Według szacunkowych danych, od 6% do 9% właścicieli okresowych biletów ZTM korzysta z pociągów SKM i POLREGIO na terenie Gdańska i ta liczba wciąż wzrasta. Wszyscy wiemy, że w czasie pandemii, z powodu zamknięcia placówek oświatowych, obiektów handlowych i przejścia wielu pracowników na zdalną pracę, zmniejszyła się liczba osób korzystających z komunikacji miejskiej, więc te dane cieszą podwójnie. Pokazują, że realizowany przez nas kierunek zmian spotkał się z zainteresowaniem pasażerów. Gdyby nie pandemia, ten wzrost byłby jeszcze wyższy – podkreśla.
Sebastian Zomkowski, Dyrektor ZTM w Gdańsku zwraca uwagę na jeszcze jeden pozytywny aspekt związany z wprowadzeniem wspólnego biletu:
- Te statystyki udowadniają, że wielu pasażerów zmieniło już swoje preferencje w podróżowaniu po mieście, w większym stopniu korzystając z kolei. Wprowadzenie tej atrakcyjnej oferty dla naszych pasażerów posiadających Kartę Mieszkańca idealnie wpisuje się w strategię Miasta Gdańska, która zakłada rozwój przede wszystkim transportu szynowego. Stawiamy na tramwaje i kolej, ponieważ z racji wydzielonego torowiska są niezależne od zatorów drogowych i przez to pozwalają podróżować zdecydowanie szybciej – dodaje Zomkowski.
Przypomnijmy: wspólny bilet ZTM na autobusy, tramwaje i kolej w granicach administracyjnych Gdańska to efekt podpisanego 27.12.2019 r. listu intencyjnego pomiędzy Województwem Pomorskim a Gminą Miasta Gdańska. Porozumienie zakładało współpracę na rzecz wypracowania zasad honorowania okresowych biletów komunalnych w pociągach PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. (SKM) oraz POLREGIO Sp. z o.o
- Komunikacja miejska jest jednym z naszych priorytetów na tę kadencję. Dążymy do tego, aby uczynić ją bardziej przyjazną i dostępną dla wszystkich Mieszkanek i Mieszkańców Gdańska. Aby to osiągnąć, chcemy umożliwiać wspólne korzystanie zarówno z autobusów, tramwajów, SKM i POLREGIO na terenie Gminy Miasta Gdańska – mówiła podczas inaugurującej projekt konferencji Aleksandra Dulkiewicz, Prezydent Gdańska.
Marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk oświadczył, że wprowadzenie wspólnego biletu dla mieszkańców Gdańska to pierwszy krok na drodze do ujednolicenia taryf.
– Dzięki temu pilotażowi będziemy mogli przekonać się, jak wygląda realne korzystanie ze wspólnego biletu, jak i o ile zmienią się strumienie pasażerów – tłumaczył na konferencji.
Wspólny bilet zaczął obowiązywać 25.03.2020 r. Od tego czasu pasażerowie, posiadający imienny bilet okresowy ZTM obowiązujący w strefie „Gdańsk” oraz Gdańską Kartę Mieszkańca (od wakacji wyłącznie aktywną Gdańską Kartę Mieszkańca ze zdjęciem), mogą korzystać na terenie miasta, oprócz autobusów i tramwajów, również z pociągów SKM oraz POLREGIO.