![Ikarus](https://download.cloudgdansk.pl/ztm-pl/t/2021101338.jpg)
Na bezpłatne przejażdżki w godz. 10:00 – 17:00 zapraszają Gdańskie Autobusy i Tramwaje oraz Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku. Autobusy będą kursować co 20 minut. Dwa Ikarusy podstawi Pan Łukasz Staniszewski z „Kultowego Ikarusa”, a po jednym GAiT i pasjonat tych pojazdów Pan Wojciech Śmigielski. Rozkład jazdy dostępny jest na stronie ztm.gda.pl (kursy wykonywane autobusem historycznym oznaczone są czerwonym kolorem).
![Artykuł Ikarus](https://download.cloudgdansk.pl/ztm-pl/t/2021101341.jpg)
Pierwsza partia kilkunastu sztuk przegubowych Ikarusów model 280.26 dotarła do Gdańska koleją z fabryki w Budapeszcie późnym latem 1981 roku, a swoją codzienną eksploatacje rozpoczęły 5 października na linii 139. W 1983 roku dostarczono do Gdańska pierwsze solowe wersje z tej samej rodziny, czyli model 260.
Standardowo wszystkie pojazdy były wyposażone w silniki Rába (na licencji MAN-a) D2156HMU o pojemności 10349 cm3 i mocy nominalnej 192KM. Mogły rozwijać prędkość do nawet 120 km/h. Pojawienie się Ikarusów w Gdańsku przyczyniło się do szybkiego wycofania z ulic miasta popularnych wówczas Jelczy (model 043, AP021 oraz 272 MEX) popularnie zwanych ogórkami.
![Artykuł Ikarus](https://download.cloudgdansk.pl/ztm-pl/t/2021101342.jpg)
Ciekawostką jest to że na początku lat 90. aby ominąć wysokie cło Ikarusy były montowane w Polsce . Wyprodukowano w ten sposób kilkaset autobusów głównie modeli 280 i 260, które m.in. trafiły do Gdańska. Jeden z nich jest pojazdem należącym do spółki GAiT (numer taborowy 28307) i wchodzi w skład floty pojazdów zabytkowych. Dominacja autobusów marki Ikarus w Gdańsku trwała do 1994 roku, kiedy to kupiono pierwsze nowoczesne, niskopodłogowe Mercedesy model O405N.
![Ikarus](https://download.cloudgdansk.pl/ztm-pl/t/2021101343.jpg)
Łącznie przez prawie 28 lat eksploatacji przez gdańską komunikację miejską przewinęło się około 210 Ikarusów 280 i około 75 sztuk Ikarusów 260. Pożegnanie Ikarusów w Gdańsku odbyło się 31.01.2009 roku na linii 142. Po wycofaniu z eksploatacji większość z tych autobusów trafiła na złomowisko, ale kilka egzemplarzy zostało zachowanych, m.in. Ikarus 260 należący do GAiT, czy biorące udział w sobotniej imprezie Ikarusy prywatnych kolekcjonerów.
![Ikarus](https://download.cloudgdansk.pl/ztm-pl/t/2021101340.jpg)
W niedzielę 10 października 40 rocznica wprowadzenia Ikarusów do komunikacji miejskiej obchodzona będzie w Gdyni:
Zdjęcia: Łukasz Staniszewski
Wycinki prasowe: archiwum Łukasza Staniszewskiego