Zazwyczaj zlokalizowane są w takich miejscach, w których liczba osób wysiadających i wsiadających jest niewielka - znajdują się np. w mniej zaludnionej okolicy, albo pasażerowie korzystają z nich jedynie w określonych godzinach (przystanki przy dużych zakładach pracy). Przy podejmowaniu decyzji o tym, który przystanek będzie warunkowym, bardzo pomocne są bramki zliczające pasażerów znajdujące się w pojazdach.
Jak należy się zachować
Przypominamy, że chcąc wysiąść na przystanku o statusie „na żądanie” zawsze trzeba nacisnąć jeden z przycisków umieszczonych na słupkach wewnątrz pojazdu. Oczywiście należy to zrobić z odpowiednim wyprzedzeniem.
Rys. Jakub Hoły
Z kolei aby wsiąść do autobusu, stojąc na przystanku o takim statusie, odpowiednio wcześnie należy dać wyraźny sygnał ręką, by kierowca wiedział, że ma zatrzymać się. Pamiętajmy, by nie robić tego w ostatniej chwili, aby kierowca nie musiał hamować z piskiem opon.
Rys. Jakub Hoły
Warto także pamiętać, że jeżeli stoimy na przystanku „na żądanie” nie jest to automatyczny sygnał dla prowadzącego pojazd do zatrzymania się. Kierowca nie wie przecież, na autobus której linii czekamy. Na przykład: przystanek „Trawki” (n/ż) 02 jest obsługiwany przez aż 7 linii dziennych: 110, 116, 122, 126, 136, 157, 227, a „Miałki Szlak” 01 przez 4 dzienne linie autobusowe: 112, 166, 178 i 186.
W przypadku nocnej komunikacji autobusowej prawie wszystkie przystanki są „na żądanie”. Dzięki temu autobusy jeżdżą szybciej. Nie dotyczy to jedynie głównych miejsc przesiadkowych jak Dworzec Główny czy Brama Wyżynna lub Wrzeszcz PKP.
Jak oznaczone są przystanki „na żądanie”
W rozkładach jazdy (zarówno papierowych, jak i internetowych) przy nazwie przystanku pojawia się oznaczenie (n/ż), na przykład Focha (n/ż) 01, „Dolne Młyny” (n/ż) 02, „Pruszcz Gdański Radunica” (n/ż) 02.
Na przystankach natomiast u góry słupka umieszczona jest mała czerwona tabliczka.
Odpowiednie oznaczenie znajduje się także w gablotach w wiatach.
O statusie przystanku pasażerowie informowani są również w zapowiedziach głosowych emitowanych w autobusach.
komunikat głosowy Focha na żądanie
komunikat głosowy Chełm Cienista na żądanie
Dlaczego na żądanie
Korzyści z wprowadzenia przystanków „na żądanie” to przede wszystkim zwiększenie płynności przejazdu autobusów (brak wymiany pasażerów na mało popularnych przystankach), a co za tym idzie oszczędność paliwa (największe spalanie jest podczas ruszania pojazdu). Dlatego system takiej komunikacji będzie rozwijany w Gdańsku.
Kiedy przystanek „na żądanie będzie przystankiem stałym
Jeżeli tam gdzie znajduje się przystanek „na żądanie” powstanie na przykład nowe osiedle mieszkaniowe wiadomo, że chętnych do korzystania z komunikacji miejskiej będzie więcej i taki przystanek zmieni status na stały. Wówczas machanie na autobusy nie będzie już koniecznie.
Przystanki na żądanie nie dotyczą tramwajów, bo z racji umiejscowienia linii tramwajowych zainteresowanie nimi jest bardzo duże.
Przystanki warunkowe to rozwiązanie z powodzeniem stosowane w wielu miastach w kraju i w Europie.