Gdańskie tramwaje wyprzedziły SKM

Według badań opinii publicznej, wykonanych przez firmę ARC Rynek i Opinia, dotyczących oceny komunikacji miejskiej przez mieszkańców pięciu dużych miast w Polsce, najwyżej oceniona została komunikacja tramwajowa.


lepsze tramwaje niż SKMCieszy nas niezmiernie, że poziom jakości świadczonych usług w gdańskiej komunikacji tramwajowej został oceniony przez mieszkańców Trójmiasta na najwyższym poziomie. Tendencja coraz lepszej oceny komunikacji tramwajowej utrzymuje się praktycznie od kilku lat, co potwierdza również corocznie wykonywany "Barometr badania opinii mieszkańców Gdańska na temat wybranych problemów miasta i polityki lokalnej (Raport  z badań socjologicznych przeprowadzonych w Gdańsku w 2012r.)": Poprawa jakości życia w odbiorze społecznym w stosunku do poprzednich lat nastąpiła przede wszystkim w komunikacji tramwajowej.

Dowodem, że gdańszczanie i przyjezdni z innych miast są zadowoleni z gdańskich tramwajów jest na przykład stale rosnąca roczna liczba pasażerów ZTM Gdańsk. Liczby te kształtowały się następująco: rok 2009: 147 803 899, rok 2010: 154 936 795, rok 2011: 157 077 625, rok 2012: 162 258 991. 

Tendencja wzrostowa popularności i oceny gdańskiej komunikacji tramwajowej jest spowodowana przede wszystkim:

  • Atrakcyjną polityką taryfową;
  • Konsekwentną wymianą taboru starszego typu na coraz bardziej komfortowy i przyjazny osobom niepełnosprawnym (już dziś mamy ponad 74% niskopodłogowych tramwajów i 100% niskopodłogowych autobusów);
  • Wysokim wskażnikiem wydzielonych torowisk – ponad 95% torowisk jest wydzielonych, co powoduje, że tramwaje są niezależne od kongestii drogowych i stają się coraz bardziej konkurencyjne w stosunku do samochodów, które tkwią w zatorach; należy jednak pamiętać, że na przestrzeni ostatnich lat wzrosła liczba skrzyżowań drogowo-torowych objętych sygnalizacją świetlną, co negatywnie wpływa na czas jazdy tramwajów (tramwaj za długo musi „czekać na zielone”). Stąd, tym bardziej nas cieszy, że obroniła się tak wysoka ocena tramwajów – mimo trudnych warunków;
  • Coraz lepszą ofertą przewozową (większe łączne dobowe częstotliwości kursów) na głównych ciągach. Na przykład, w ciągu ul. Marynarki Polskiej w roku 2009 tramwaje między Centrum a Nowym Portem kursowały w szczycie co 10 minut, teraz co 5 minut, bo widzieliśmy potrzebę wzrostu częstotliwości – efekt był natychmiastowy: już dziś chwilowo nawet oferta kursów co 5 minut bywa za mała, ponieważ stale rośnie popyt;
  • Wzrostem efektywności ekonomicznej taboru tramwajowego: spadek energochłonności nowego taboru powoduje spadek kosztów eksploatacyjnych w tym segmencie, a zaoszczędzone środki finansowe są inwestowane w kolejny nowy tabor i kolejne nowe trasy tramwajowe  – warto wiedzieć, że Gdańsk jako jedyne z większych miast (w szczególności tych miast, które organizowały Euro 2012) w roku 2013 nie ogranicza oferty przewozowej.