Grupa „Słoneczek” z Przedszkola nr 32 z wizytą w ZTM

Dodano: 09.03.2018 r.

Co rozumiemy pod pojęciem komunikacji miejskiej? Jak zachować się na przystanku i po wejściu do autobusu lub tramwaju? Do czego służą określone przyciski, co oznaczają piktogramy i jakie nowinki techniczne ułatwiają podróż pasażerom komunikacji miejskiej? Czym jest Tristar i jakie zasady obowiązują podczas poruszania się samochodem w tunelu pod Martwą Wisłą? O tym wszystkim dowiedziały się dzieci z jednego z gdańskich przedszkoli, podczas lekcji komunikacyjnej zorganizowanej przez gdański ZTM.

 W środę, 7 marca 2018 r. o godzinie 9:00 do siedziby Centrali Ruchu przy ulicy Wyspiańskiego 9 zawitały „Słoneczka” - grupa pięcio- i sześciolatków z Przedszkola nr 32 „Świętojańskie Skrzaty” z Gdańska. Pomysł odwiedzin tego miejsca wyszedł od wychowawczyni grupy, Andżeliki Michalskiej.

- W ramach realizacji zajęć o komunikacji w ramach projektu „Gotowi do drogi” pod patronatem Miasta Gdańska szukałam możliwości zaprezentowania dzieciom komunikacji miejskiej, więc  skontaktowałam się z rzecznikiem prasowym ZTM, który przygotował zajęcia i razem z kierownikiem Centrali Ruchu Sławomirem Gąsiorowskim, przy wsparciu Grzegorza Skulimowskiego, z-cy kierownika CR, pełnił rolę gospodarza podczas naszego spotkania – mówi Andżelika Michalska. Razem z wychowawczynią  Gabrielą Bartosiewicz i przy wsparciu dwóch pań do opieki przyprowadziła grupę na środowe zajęcia.

 Dzieci najpierw zapoznały się z definicją, czym jest komunikacja miejska, potem dowiedziały się, jak najbezpieczniej i najlepiej korzystać z środków transportu. Temat okazał się dla nich bardzo interesujący, o czym świadczyło mnóstwo zadawanych pytań. Chłopcy już wiedzą, że przodem należy przepuszczać nie tylko swoje koleżanki, ale i wszystkie panie chcące wsiąść do pojazdu. Dzieci dowiedziały się również, że zaraz po wejściu do pojazdu należy skasować bilet – od 1 lipca, decyzją Prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza oraz radnych dzieci będą podróżować komunikacją miejską za darmo – a następnie zająć miejsca siedzące. Z lekcji w pojeżdzie wyniosły też to, by ustępować miejsca osobom starszym, niepełnosprawnym, chorym oraz paniom w ciąży i mamom z małymi dziećmi, a po ustąpienia miejsca w trakcie jazdy trzymać się relingów. Jak się okazało, dla „Słoneczek” kwestia jedzenia i picia w pojeżdzie komunikacji miejskiej była oczywista.

 - Dzieci doskonale wiedziały, że jedzenie w pojeżdzie, w przypadku gwałtownego hamowania, może zakończyć się zakrztuszeniem, a picie napojów zachłyśnięciem, o pobrudzeniu pojazdu czy współpasażerów już nie wspominając – mówi Jerzy Dobaczewski, dyrektor ZTM w Gdańsku dodając, że wielu dorosłych nie ma takiej świadomości, przełykając pospiesznie hamburgera czy sącząc kawę podczas wsiadania do autobusu lub tramwaju.
„Słoneczka” odwiedziły następnie dyspozytornię Centrali Ruchu, czyli miejsce, gdzie bezpośrednio kontroluje się ruch autobusów i tramwajów. Miały okazję prześledzić trasy pojazdów poruszających się po swoich liniach oraz podejrzeć kilka przystanków dzięki systemowi monitoringu. W sali Tristara wysłuchały, czym jest Trójmiejski Inteligentny System Transportu Aglomeracyjnego, a więc zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście. Młodzi gdańszczanie mogli również zajrzeć dzięki kamerom do tunelu pod Martwą Wisłą. Na koniec trwającej 45 minut lekcji komunikacyjnej „Słoneczka” otrzymały pamiątkowe gadżety.

 - Dzieci były zachwycone zajęciami, poznały zasady korzystania z komunikacji miejskiej, dowiedziały się również wielu nowinek o Centrali Ruchu ZTM i systemie Tristar – podsumowuje Andżelika Michalska i dodaje, że na pewno skorzystają z tej wiedzy, gdy już za kilka lat zaczną samodzielnie jeżdzić autobusami i tramwajami.

- Dzieci wykazały ogromne zainteresowanie tematem komunikacji miejskiej, mało tego, dysponowały już pewną wiedzą i świadomością dotycząca tego, co można, a czego nie wolno robić w tramwaju czy autobusie, co bardzo nas cieszy – podsumowuje Jerzy Dobaczewski, Dyrektor ZTM w Gdańsku i przy okazji zaprasza maluchy z gdańskich szkół do wzięcia udziału w tego typu zajęciach.