Jedziesz bez ważnego biletu? Dostaniesz wezwanie do zapłaty z urządzenia mobilnego

Autor: Zygmunt Gołąb
Dodano: 09.04.2021 r.
Prościej, szybciej, oszczędniej i bardziej ekologicznie. Pracownicy Zakładów Wielobranżowych Renoma, którzy na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku kontrolują bilety w autobusach i tramwajach, przy wystawianiu opłat za jazdę bez ważnego biletu testują urządzenia mobilne.
urządzenie mobilne
urządzenie mobilne


Drukują one nie tylko wezwania do wniesienia opłaty dodatkowej dla pasażerów przyłapanych na jeździe „na gapę”, ale wystawiają też potwierdzenia uregulowania tej opłaty na miejscu. Dzięki temu cała procedura trwa krócej, a rozwiązanie jest nowocześniejsze od stosowanego dotychczas.

20 urządzeń kontrolerzy mają od końca marca. Już niebawem dostaną następne.

- Kolejne grupy kontrolerów wyposażane są w urządzenia mobilne, które umożliwiają nakładanie opłat dodatkowych bez ręcznego wypisywania wezwań – mówi Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM w Gdańsku. – Zastosowanie nowoczesnej technologii sprawia, że już wkrótce do lamusa odejdą tradycyjne, papierowe wezwania, wypisywane ręcznie - dodaje.

Zestaw składa się z urządzenia, przy pomocy którego kontroler wystawia wezwanie do zapłaty oraz drukarki. Pasażer podpisuje wezwanie na ekranie urządzenia i dostaje wydruk, na odwrocie którego jest pouczenie. Na wydruku znajduje się również kod QR, który umożliwia szybkie znalezienie strony internetowej z informacjami na temat obowiązujących przepisów taryfowych.

Pełna obsługa reklamacyjna pasażerów możliwa jest od razu po nałożeniu opłaty dodatkowej. Dane dotyczące przejazdu bez ważnego biletu trafiają bowiem na serwer bezpośrednio po zakończonej kontroli. Tym samym dane pasażera, który zgłasza się do biura Renomy, by rozpocząć postępowanie reklamacyjne, są już w systemie i nie musi on przedkładać papierowego wezwania do zapłaty, jak dotychczas.

- Nowe rozwiązanie znacznie ułatwia pracę naszych kontrolerów - mówi dyrektor Marcin Bonisławski z ZW Renoma. - Umożliwia szybszą obsługę pasażerów w pojazdach i eliminuje błędy literowe. Usprawnia również obsługę kontrolerów i pasażerów w naszym biurze - podkreśla.