Obowiązek przygotowania takiej analizy nakłada na gminę liczącą co najmniej 50 000 mieszkańców ustawa z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Opracowanie analizy ma na celu stwierdzenie czy wprowadzenie do eksploatacji pojazdów zeroemisyjnych będzie wiązało się z uzyskaniem korzyści społeczno-ekonomicznych czy z ich brakiem.
Zgodnie z zapisami ustawy, od 1 stycznia 2028 r. Gmina Miasta Gdańska będzie mogła świadczyć lub zlecać świadczenie usług przewozowych firmom przy założeniu, że udział autobusów zeroemisyjnych w ich flocie wynosi co najmniej 30%. Niemniej jednak ustawa obliguje do osiągnięcia udziału pojazdów zeroemisyjnych stopniowo:
- 5% od 1 stycznia 2021 r.;
- 10% od 1 stycznia 2023 r.;
- 20% od 1 stycznia 2025 r.
Obowiązek ten dotyczy Gminy Miasta Gdańska, chyba że analiza społeczno-ekonomiczna wskaże na brak korzyści wynikających z takiego rozwiązania.
Opracowanie pierwszej „Analizy kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem, przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej, autobusów zeroemisyjnych” Gmina Miasta Gdańska zleciła w 2018 r. Z dokumentu wynikało, że zakup i eksploatacja taboru elektrycznego lub zasilanego wodorem, nie są opłacalne ze społeczno-ekonomicznego punktu widzenia. Tym samym Gmina Miasta Gdańska nie była zobligowana do osiągnięcia pierwszego wymaganego ustawą progu dotyczącego udziału autobusów zeroemisyjnych. Jeżeli wyniki nowej analizy ponownie nie wykażą korzyści z tytułu eksploatacji takich pojazdów, Gmina Miasta Gdańska będzie zwolniona z wymogu osiągnięcia wskazanych w ustawie o elektromobilności minimalnych udziałów autobusów zeroemisyjnych we flocie.
Konsultacje umożliwią mieszkańcom Miasta Gdańska zgłaszanie uwag i wniosków do treści projektu powyższego dokumentu. Będą prowadzone w formie papierowej lub elektronicznej z wykorzystaniem formularza konsultacyjnego (załącznik do Zarządzenia). Uprawnionymi do wzięcia udziału w konsultacjach są mieszkańcy Gdańska.
Uwagi i wnioski do projektu Analizy kosztów i korzyści mogą być wnoszone w następujący sposób:
1) elektronicznie: wypełniony formularz konsultacyjny w wersji nieedytowalnej (plik zapisany w formacie .pdf lub .jpg) trzeba przesłać na adres e-mail: ztm-dl-akk-konsultacje@gdansk.gda.pl z dopiskiem „Konsultacje społeczne dot. Analizy kosztów i korzyści wykorzystania autobusów zeroemisyjnych”;
2) papierowo: wypełniony formularz należy wysłać na adres: Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, ul. Na Stoku 49, 80-874 Gdańsk (obowiązuje data wysłania) lub złożyć bezpośrednio w sekretariacie ZTM (pokój nr 112 w godz. od 07.00 do 15.00),
3) ustnie do protokołu: w sekretariacie ZTM w Gdańsku.
Projekt analizy oraz formularz konsultacyjny będą dostępne od pierwszego dnia konsultacji (04.11.2021 r.) na stronach internetowych: bip.gdansk.pl, gdansk.pl i ztm.gda.pl. Zostaną też wyłożone w siedzibie Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku przy ul. Na Stoku 49, pokój nr 411 w godzinach pracy jednostki, w czasie trwania konsultacji (od poniedziałku do piątku od godz. 07:00 do 15:00 od 04.11 do 25.11.2021 r.).
Informacje o udziale mieszkańców w konsultacjach oraz o tym w jakim zakresie zostały uwzględnione ich uwagi i wnioski będą ujęte w uzasadnieniu ostatecznej wersji dokumentu.
Projekt „Analizy kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej autobusów zeroemisyjnych dla Gminy Miasta Gdańska” oraz formularz konsultacyjny dostępne są w załącznikach.
Załączniki:
Analiza kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej autobusów zeroemisyjnych dla Gminy Miasta Gdańska (1.2 MB)
Formularz konsultacyjny (23.99 KB)