Dokładnie dzisiaj (15.05.2013) mija 141 lat, gdy swoją działalność rozpoczęło pierwsze gdańskie przedsiębiorstwo tramwajowe, które jako filia berlińskiego towarzystwa tramwajów konnych (Deutsche Pferdeeisenbahngesellschaft) dokonała milowego kroku w historii naszego miasta: tego dnia zaczęły się pierwsze prace związane z budową trasy tramwaju konnego między Oliwą a Gdańskiem.
(Tramwaj konny na ulicy Długiej - rys. Jakub Hoły)
A początki były trudne. Mnóstwo krytycznych uwag ze strony Fortyfikacji Miejskich, nadzoru budowlanego czy policji wymagały od berlińskich projektantów cierpliwości i wytrzymałości. To m.in. przez drobne spory, które trwały miesiącami przez intensywną wymianę korespondencji pisemnej, uruchomienie tramwaju ciągle się opóżniało. Jedną z takich polemik była na przykład dyskusja, czy budować torowisko po wschodniej czy zachodniej stronie dzisiejszej ul. 3 Maja? Z powodu niedokończonych torowisk jak i problemów z dostawą nowych wagonów tramwaje konne ruszyły w czerwcu 1873 roku jedynie na fragmencie budowanej trasy. Dopiero parę miesięcy póżniej linia funkcjonowała już na całej planowanej trasie. W tym roku (2013) mija właśnie 140-letnia rocznica uruchomienia pierwszej linii konnej w Gdańsku.
Wspominając o historii gdańskich tramwajów, nie można zapomnieć o dyrektorze Oscarze Kupferschmidt, który począwszy od pierwszego dnia pracy przez kolejne lata aż do roku 1922, kiedy to hucznie obchodzono 50-lecie powstania przedsiębiorstwa tramwajów gdańskich, nieprzerwanie kierował projektem. Szczególnie w początkowej fazie funkcjonowania tramwajów konnych, gdy firma padła ofiarą spekulantów i nagle znalazła się na skraju bankructwa, Oscar Kupferschmidt wierzył w przyszłość komunikacji tramwajowej w Gdańsku i energicznie walczył o kontynuację przedsięwzięcia. Nie sposób wyobrazić sobie rozwoju naszego miasta bez tramwajów ...
Gdańszczanie lubią swoje tramwaje o czym świadczy rosnące zainteresowanie komunikacją miejską. W roku 2009 podróżowało nią w Gdańsku 147 803 899 pasażerów, w roku 2010: 154 936 795, w roku 2011:157 077 625 a w roku 2012 już nawet 162 258 991.
Gdańskiej komunikacji tramwajowej życzymy samych sukcesów przez co najmniej 141 kolejnych lat!
(Brzeżno - róg ulicy Gdańskiej i Zdrojowej z już zelektryfikowaną linią tramwajową, która kończyła się przy samym molo. Rok około 1910 - rys. Jakub Hoły)
Tramwaje w Gdańsku - kalendarium
Tramwaje w Gdańsku – galeria
Zachęcamy do nadsyłania swoich zdjęć i wspomnień, dotyczących gdańskiej komunikacji tramwajowej, którymi chcieliby się Państwo podzielić. W miarę możliwości będziemy je publikować na tej stronie.