Od dziś po ulicach Gdańsku jeździ tramwaj, którego patronem jest Hermann Kulling

Imię twórcy tramwaju konnego w Brzeźnie nosi od dziś Pesa Jazz Duo o numerze taborowym 1071.

W 1889 roku potrzebował zaledwie 5 miesięcy, by wybudować linię tramwaju konnego o długości 1100 metrów, łączącą stację kolejową Brzeźno z domem kuracyjnym w tej wówczas podgdańskiej miejscowości. Hermann Kulling jest od dziś patronem tramwaju. Wnioskował o to ZTM w Gdańsku wraz z Radą Dzielnicy Brzeźno.

Uroczystość nadania tramwajowi o numerze taborowym 1071 imienia Hermanna Kullinga odbyła się przed południem w piątek 05.02.2021 r. na pętli tramwajowej Chełm przy ulicy Witosa. W spotkaniu wzięli udział między innymi: Andrzej Stelmasiewicz, przewodniczący Komisji Kultury i Promocji Rady Miasta Gdańska, Cezary Śpiewak-Dowbór, radny Miasta Gdańska, Jarosław Gudzowski, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Brzeźno, Paweł Golak, dyrektor Hevelianum, Jan Daniluk, pełnomocnik dyrektora Hevelianum ds. historii i dziedzictwa kulturowego, Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów, Wojciech Siółkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. operacyjnych oraz Dorota Kuś z ZTM, autorka przewodnika „Brzeźno/Brösen Fakty, zabytki, informacje turystyczne”, która podczas uroczystości przedstawiła sylwetkę patrona.

Choć urodził się w Brzeźnie Lęborskim na Kaszubach, całe swoje życie związał z innym Brzeźnem - tym pod Gdańskiem (do 1914 r.), a obecnie dzielnicą miasta. Od 1889 r. Hermann Kulling był właścicielem domu uzdrowiskowego w Brzeźnie wraz z parkiem kuracyjnym. Teren, którego stał się właścicielem miał 36 hektarów. Kulling od razu zadbał o to, aby kuracjusze mieli nie tylko dogodny, ale też nowoczesny dojazd do kąpieliska. Niedługo po zakupie nieruchomości, w ciągu pięciu miesięcy wybudował i uruchomił prywatną linię tramwaju konnego, która prowadziła do oddalonej o kilometr stacji kolejowej Brzeźno. Działała ona przez 10 lat, do 1899 r. Kiedy 3 lata po zakupie domu zdrojowego wybuchł w nim pożar, przedsiębiorca nie poddał się. W krótkim czasie wybudował większy i nowocześniejszy obiekt. Powstał także Warmbad, czyli budynek kąpieli ciepłych w morskiej wodzie. Pojawiły się pierwsze na Wybrzeżu kuracje wg metody Kneippa, stosowanej w uzdrowiskach do dziś. Po włączeniu Brzeźna do Gdańska (1914 r.) Kulling był miejskim radnym (1915-19). Jeszcze za swego życia został patronem jednej z ulic w Brzeźnie. Po drugiej wojnie światowej ulica Kullinga została przemianowana na Sterniczą. Nazwa ta obowiązuje do dzisiaj. Hermann Kulling bardzo mocno wpisał się w historię Brzeźna i to między innymi dzięki niemu dzielnica ta ma swój niepowtarzalny charakter.

Pesa Jazz Duo o numerze taborowym 1071 to już 63. gdański tramwaj, który ma swojego patrona.

tramwaj Kullinga
fot. W. Siółkowski